Ryby Świata – blog kulinarny, przepisy, porady

Idą Święta! Jak zadbać o jelita?

nakryty stół

Święta to piękny i rodzinny czas. Ale też nadmiar wszystkiego. A szczególnie jedzenia i picia. Po 2 dniach świętowania możesz czuć się ciężko i ospale. Niecodzienne potrawy mogą wywołać nieprzyjemne objawy ze strony układu pokarmowego. Jak zapobiec przejedzeniu i poprawić pracę jelit, aby czuć się dobrze po całym jedzeniowym szaleństwie?

Świąteczne przysmaki – najlepsze ryby

Zgodnie z tradycją na wigilijnym stole powinny gościć potrawy jarskie. Pojawiają się dania i przystawki, których na co dzień raczej nie jadasz. Tym większa więc pokusa, żeby spróbować wszystkiego. Do klasyki bożonarodzeniowych potraw należy karp w galarecie lub karp pieczony. Na świątecznej kolacji nie zabraknie też śledzi w wersji na ostro lub słodko, a także ryby po grecku. Tradycyjne polskie potrawy przyrządza się w większości domów. Jednak nie każdy za nimi przepada. Pojawiają się też nowości: krewetki, zupa z owoców morza, a nawet sushi. Spróbujesz wszystkich 12 dań, które staną na wigilijnym stole? To wyzwanie dla Twojego układu trawienia, więc zachowaj umiar.

Zjadłeś za dużo? Objawy przejedzenia

W trakcie całych świąt czujesz przyjemne rozluźnienie. Masz okazję spotkać się z rodziną, zobaczyć dawno niewidziane osoby. Nie spieszysz się do pracy i przez 3 świąteczne dni pozwalasz sobie na więcej. Więcej jedzenia i picia.

Choć w święta odpoczywasz, Twój organizm odreagowuje przedświąteczną gorączkę. Jesteś przez kilka dni bez przerwy ze wszystkimi członkami rodziny, co bywa trudne (choć w czasie pandemii zdążyłeś się już do tego przyzwyczaić). Jedzeniem rekompensujesz sobie długie godziny przygotowań do Świąt. I wtedy to się pojawia. Czujesz ciężkość w żołądku, ból brzucha, zgagę. Jak w ten świąteczny czas poprawić pracę jelit? Wspomóc je i mimo obfitości jedzenia cały czas czuć się dobrze?

Smothie bowl – przepis na lekkie świąteczne śniadanie

Po ciężkostrawnej kolacji wigilijnej, na której spróbowałeś smażonego karpia, tłustej ryby po grecku (filet miruny lub dorsza smaży się najpierw w panierce na oleju, a później nakłada się na niego warzywną mieszankę również podsmażoną na oleju), zupy grzybowej i pierogów z kapustą, Twój żołądek zaczyna protestować. Zjadłeś więcej niż zwykle na kolację. Siedziałeś przy stole, prawie się nie poruszając. Teraz czas na lekkie śniadanie. Smoothie bowl to witaminowa bomba z dużą ilością błonnika. A ten jak wiadomo skutecznie przyczynia się do poprawy pracy jelit. W śniadaniowej miseczce zdrowia znajdują się zmiksowane owoce lub warzywa. Całość posypujesz ulubionymi posiekanymi orzechami, układasz cząstki pokrojonych owoców lub warzyw i gotowe! Aby zwiększyć i przyspieszyć oczyszczający efekt takiego śniadania, możesz posypać go jedną łyżeczką Colon C. Pamiętaj jednak, że przy wysokim spożyciu błonnika, należy wypić odpowiednia ilość wody (ok. 250 ml na 5 g blonnika).

Colon C na regulację pracy jelit

Perystaltyka jelit, czyli inaczej ich ruchliwość zależy w dużej mierze od Twojej diety. Kiedy jesz ciężkie potrawy, dostarczasz sobie małych ilości błonnika i niewiele pijesz, Twój układ trawienny może stać się leniwy. Pojawiają się problemy z wypróżnianiem. Odczuwasz ciężkość w żołądku. Jak pobudzić jelita do pracy? Szczególnie w Święta, kiedy zjadasz dużo obciążających potraw.

Cennym źródłem błonnika jest suplement diety Colon C. W swoim składzie zawiera łupinę nasienną babki jajowatej oraz inulinę z cykorii będące bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego. Dzięki błonnikowi masy pokarmowe swobodnie przesuwają się w jelitach. Strawione jedzenie nie zalega w układzie trawiennym. Przestajesz mieć problemy z wypróżnianiem. Oprócz tego, że błonnik znajdujący się w Colon C wpływa na regulację pracy jelit, pomaga kontrolować też poziom cholesterolu. Zapobiega również wahaniom stężenia cukru we krwi. W suplemencie znajdują się żywe kultury bakterii kwasu mlekowego, które stanowią naturalny element flory bakteryjnej jelit.

Jedz zdrowo i dbaj o siebie

Wiesz już, jak podczas świąt usprawnić pracę jelit. Ale jak jeść, żeby przez cały bożonarodzeniowy okres czuć się lekko? Przejedzenie i problemy trawienne to również dodatkowy stres dla organizmu. A tego przecież chcesz uniknąć. Na co dzień dobrze się odżywiasz, ale przy świątecznym stole raczej nie będziesz liczyć każdej kalorii i pilnować, czy zjadłeś zdrowo. Co możesz zrobić, żeby uniknąć problemów żołądkowych?

Dzień Wigilii rozpocznij od lekkiego, ale pożywnego śniadania. Możesz zjeść smoothie bowl lub owsiankę. To wpłynie na poprawę pracy jelit. Duże ilości błonnika wyregulują procesy trawienne. Po misce owsianki przez dłuższy czas nie poczujesz też głodu.

Chcesz się dobrze przygotować na wieczorne jedzeniowe szaleństwo? Pij większe ilości wody. Twój organizm będzie dobrze nawodniony, co ograniczy problemy z wypróżnianiem.

Może wydać się to dziwne, ale zanim wybierzesz się na wigilijną kolację, zjedz swoją ulubioną i pożywną przekąskę. Nie wychodź z domu głodny. Dzięki temu z większą uwagą będziesz wybierać dania, których chcesz spróbować, a nie rzucisz się na pierwszą lepszą przekąskę.

Na wigilijnej kolacji nałóż na swój talerz jak najwięcej warzyw, pozostawiają tylko odrobinę miejsca na tradycyjne dania. Jeśli chcesz spróbować wszystkich 12 potraw, jedz je powoli, dając odpoczynek swojemu żołądkowi. Po ciepłym barszczu z uszkami i pierogach wstań od stołu, żeby wspomóc trawienie. Nie czekaj na dokładkę. Przecież będzie jeszcze tyle innych smacznych potraw.

Choć na Wigilii zjesz o wiele więcej niż zazwyczaj, nie rób sobie postu w ciągu dnia. Pusty żołądek źle zareaguje na ciężkostrawne potrawy i jedyne, czego możesz się potem spodziewać, to ból brzucha. Pojawi się szybciej, niż Ci się wydaje.

W bożonarodzeniowy poranek daj odpocząć swojemu układowi trawienia i zacznij od zdrowego śniadania. Jak poprawić pracę jelit? Przygotuj danie pełne błonnika. Owsianka, pełnoziarnisty chleb lub smoothie bowl to doskonały wybór na pierwszy posiłek po Wigilii.

Jeśli przez większość czasu zdrowo się odżywiasz, dostarczając swojemu organizmowi dużych ilości błonnika i pijąc 1,5-2 l wody dziennie, Święta nie powinny Cię zaskoczyć. Nawet jeśli zjesz trochę więcej, sprawnie działający układ pokarmowy bez większych problemów powinien poradzić sobie ze strawieniem wszystkich smakołyków.

Exit mobile version